Hotell Västanå Slott | 563 92 Gränna | +46 390-107 00

Frågor och Svar

Hur långt i förväg skall man boka?
Ett år innan brukar vi tycka är en bra start att boka datum eftersom vissa helger är populära och bokas upp snabbt.

Har ni vigsellokal?
Nej, men det händer att bröllopsparet har valt att viga sig i vår trädgård alternativt inomhus. Men detta är inte att rekommendera vid större bröllop.

Kan ni ordna brudbukett, corsage, tärnbukett?
Nej, men vi kan förmedla kontakt till Ebe Plant, alternativt www.interflora.com och www.blomstertid.se

Vad bör man tänka på innan?
Man bör ta kontakt med Svenska kyrkan om man är medlem där. Man ska också ta kontakt med Skatteverket www.skatteverket.se för intyg om hindersprövning. Tänk också på att beställa vigselringar i god tid.

Kan ni boka frisör?
Nej, men vi kan rekommendera Hårknuten i Gränna telefon 0390-41751.

Hur många gäster tar ni emot?
I en och samma matsal 56 personer och totalt i två matsalar ca 110 personer.

Hur kan man placera borden?
I Gustavianska matsalen är det lämpligt att antingen sitta upp till upp till 56 personer på U bord med två tungor eller upp till 48 personer på två långbord. I den angränsande Barockmatsalen som oftast används vid fler än 68 personer kan man sitta ca 44 personer på två långbord.

Var brukar man inta brudskålen?
Om vädret tillåter brukar det vara populärt att inta drinken utanför slottet med utsikt mot parken. Vid dåligt väder så är det möjligt att inta brudskålen i vardagsrummet med utsikt över Vättern.

Gör ni placeringskort?
Nej, men vi kan förmedla kontakt med Gränna tryckeri. Vi placerar gärna ut placeringskorten när vi dukar bordet. Vi vill dock att placeringskorten ligger i ordning, bordsvis, vilket underlättar för oss.

Gör ni placeringstavlan?
Nej, men vi hänger gärna upp den. Gör gärna flera små tavlor då det blir lättare för alla att hitta sin plats, speciellt vid större bröllop. Traditionella bordsplaceringsregler hittar ni på www.brollopsguiden.se

Vad kan ni erbjuda för menyer?
Se våra fest- och bröllopsmenyer. Vi komponerar även andra menyer om ni önskar efter säsong eller efter Era önskemål.

Kan man boka lokal hos er och ta med sig egen mat?
Nej, detta är inte möjligt. Vi bedriver en restaurang och hotellverksamhet med anställd personal så önskar Ni detta rekommenderar vi er att leta efter en annan festlokal.

Tillåter ni barn i matsalen?
Vi har inga regler som förbjuder barn, tvärtom är det varmt välkomna. Det är upp till bröllopsparet hur vida de vill ha barn med i matsalen.

Finns det barnmeny?
Ja. Vi kan även servera mindre portioner av den maten som servas till de vuxna.

Vad kan ni erbjuda för drycker?
Se vår dryckeslista. Om ni har önskemål utöver denna löser vi givetvis detta på bästa sätt.

Får man ta med sig egen dryck?
Nej, Vi innehar tillstånd för alkoholservering i våra lokaler och är ansvarig för denna, då tillåts varken införsel eller utförsel av alkoholhaltiga drycker.

Ingår blomsterarrangemang i era menyer?
Ja. I våra menypriser ingår våra ordinarie blomsterarrangemang vilka styrs av säsongerna. Tyvärr kan ni inte välja själva vilka blommor som ska finnas vid just erat bröllop så därför rekommenderar vi er att ni beställer egna blommor om ni vill matcha brudbukett eller liknande.

Beställer vi bröllopstårta av er?
Ja. Vi samarbetar med Haglunds konditori och Fiket.

Får man ta med sig egen tårta?
Generellt nej, men skulle det vara så att det är en tradition eller liknande så gör vi ett pålägg. Vi har trots allt samma kostnader för personal, servering, diskning etc.

Kan ni ordna barnvakt?
Eventuellt är detta möjligt. Säg till om detta i god tid så ska vi se vad vi kan göra.

Finns det presentbord?
Vi brukar placera ett presentbord i anslutning till drinken innan middagen.

Tar ni ansvar för våra bröllopspresenter?
Nej. Vi föreslår att ni ber någon ta in presenterna på något hotellrum inne på slottet.

Kan man ha dans hos er?
Ja. De flest brukar resa sig från bordet för att ta kaffe. Då passar vi på att ta borden i en av matsalarna så ni kan komma igång med dansen.

Finns det någon musikanläggning på plats vi kan använda?
Vi har två högtalare som finns att hyra.

Kan vi beställa vickning? Drinktilltugg?
Ja. Se vår meny. Vi är även öppen för att diskutera era önskemål.

Finns det någon bar öppen?
Vi brukar ställe upp en bar en trappa upp med de drycker om ni önskar. Det finns möjlighet att ha en ”betalbar” alternativt att brudparet bjuder sina gäster. Det bestämmer ni själva.

Hur länge får vi hålla på?
Vi har tillstånd att servera alkohol till kl. 01.00, därefter har vi en möjlighet att söka förlängt tillstånd för slutet sällskap. Detta kostar 1500 kr och är en engångskostnad. Efter kl. 24.00 debiterar vi även en avgift på 1000 kr / tim inklusive moms.

Har ni hotellrum för andra gäster?
Ja, vi har totalt 21 dubbelrum och även möjlighet att rekommendera närliggande hotell om ni behöver fler rum.

Kan man få frukost på rummet?
Ja, det kostar 100 kr att få frukosten serverad på rummet i mån av tid och efter överenskommelse.

Om ni skulle ha några fler frågor kontakta oss via email info@vastanaslott.se eller på telefon 0390-10700.